بهترین و جدیدترین روش برنامه ریزی در سال 1403

بهترین و جدیدترین روش برنامه ریزی در سال 1403

بسیاری از ما علی رغم اینکه از اهمیت نقش برنامه ریزی در انجام کارهایمان آگاه هستیم اما همواره از آن شانه خالی می کنیم. در این مقاله سعی داریم بهترین و جدیدترین روش برنامه ریزی در سال 1403 را به شما بطور واضح توضیح دهیم.

انسان امروزه، پر از دغدغه و مشغله های فکری است و تنها 24 ساعت زمان برای انجام امور مختلف زندگی خود داردکه اگر این 24 ساعت به روش درست مدیریت نشود ممکن است از بسیاری از کارهای خود عقب بماند.

داشتن برنامه، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای بهترین راه و استراتژی مدیریت زمان است.

چرا برنامه ریزی روزانه مهم است؟

اهمیت برنامه ریزی روزانه آن جایی مشخص می شود، که پس از تکرار و پایبندی به آن، احساس آرامش و بهره وری بیشتری را تجربه خواهید کرد و کارایی تان افزایش پیدا می کند.

برنامه ریزی درست و مدیریت زمان به شما کمک می کند تا کارهایتان را بدون فشار و استرس در زمان درست به سرانجام برسانید. اما برنامه ریزی نوعی مهارت است که نیاز به آموزش و یادگیری و ابزارهای مختلف دارد.

وقتی در دفتر برنامه ریزی خود، شروع به نوشتن برنامه روزانه تان می کنید در واقع یک نقشه راه برای خود طراحی کرده اید که مطابق آن نقشه به خواسته ها و کارهای خود برسید. شاید باور کردن این موضوع در ابتدا برایتان سخت باشد، اما همین برنامه های کوچک روزانه می تواند شما را به موفقیت های بزرگ در زندگی برساند.

اگر بخواهیم اهمیت برنامه ریزی روزانه را نام ببریم می توانیم بگوییم برنامه ریزی روزانه موجب:

 

  • افزایش بهره وری
  • ایجاد عادت های سالم
  • حفظ تعادل بین کار و زندگی
  • رسیدن به تمام اهداف روزانه
  • جلوگیری از اهمال کاری
  • بهبود تمرکز
  • دوری از استرس و کمک به سلامت روان و بدن
  • موفقیت و ارتقا شغلی
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس
  • تقویت مسئولیت‌پذیری و نظم در انجام امور
  • نظارت بر روند پیشرفت و تنظیم برنامه‌ها به‌صورت واقع‌گرایانه
  • شناخت اشتباهات و موانع در طول مسیر

انواع برنامه ریزی

برنامه ریزی درست، بهترین روش برای رسیدن به هدف های بلند مدت و کوتاه مدت است.

ازین رو برنامه ریزی ها انواع مختلفی دارد مانند:

  • برنامه ریزی سالانه:

اکنون که در آستانه رسیدن به سال جدید هستیم، بهتر است به این فکر کنیم که چه اهدافی را می خواهید در سال 1403 دنبال کنید. سپس آن را به اهداف کوچکتر تقسیم کرده  و برای هر کدام محدودیت زمانی تعیین کنید. همچنین همه رویداد های مهم را در تقویم خود وارد کنید مانند تولدها، سالگردها و سایر مراسمات و رویدادها.

  • برنامه ریزی ماهانه:

اهداف کوتاه مدت خود را در بازه برنامه ریزی ماهانه خود قرار دهید. اگر قصد سفر دارید، و یا قصد خرید وسیله کاربردی برای خودتان را داشتید، بهتر است با توجه به شرایط اهداف و برنامه ریزی ماهانه درستی داشته باشید.

 

  • برنامه ریزی هفتگی:

در پایان هر هفته، زمانی را برای نظم دادن به فعالیت های هفته بعد خود اختصاص دهید. به تاریخ هایی که پیشتر به کمک برنامه سالانه و ماهانه خود برای رویداد خاصی در نظر گرفتید توجه کنید. برای مثال اگر قرار است به تولد دوستتان در این هفته بروید بهتر است یک روز در هفته را به خرید هدیه برای دوستتان اختصاص دهید.

  • برنامه ریزی روزانه:

هر شب قبل از خواب، با نگاهی اجمالی به کارهای روز بعد خود می توانید برنامه روز بعد خود را بنویسید.

برنامه ریزی های روزانه شامل تایم بیداری و سایر امور روزانه می شوند.

بهترین و جدید ترین روش برنامه ریزی روزانه در سال 1403

رعایت یکسری نکات می تواند شما را در پایبندی به برنامه روزانه تان موفق کند. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. یادداشت کنید:

تمام کارهایی خود در حوزه فردی و کاری خود را بنویسید. در این مرحله به فکر سامان دادن به این امور نباشید و فقط تمام کارهایی که باید در طول یک هفته انجام دهید را یادداشت کنید. وقتی می گوییم تمام امور مربوط به یک هفته یعنی حتی حمام کردن و روزهای ورزش کردن خود را نیز مشخص کنید.

2. اولویت بندی کنید:

پس از آنکه لیستی از امور مربوط به یک هفته خود بدست آوردید، آن ها را مرور کرده و اولویت های روزانه خود را مشخص کنید. می توانید برای جذاب کردن برنامه ریزی روزانه خود آن ها را در دفتر برنامه ریزی و پلنر بویسید.

و با هایلایت های رنگی اولیت های خود را در طول روز مشخص کنید.

3. به تعداد دفعات انجام هر کار دقت کنید:

لیست هایلایت کرده خود را بررسی دقیق کنید، و تعداد دفعاتی که  هرکاری باید انجام شود را یادداشت کنید. برای مثال در کنار رفتن به باشگاه بنویسید 3، چرا که می دانید در طول هفته 3 روز را در باشگاه سپری خواهید کرد.

  1. کارهای شبیه به هم را دسته بندی کنید:

کارهای مشابه را دسته بندی کنید، تا بتوانید توان بازدهی را بیشتر کنید.

4. چند کار را همزمان انجام ندهید:

به هیچ وجه چندکار را همزمان انجام ندهید؛ به دلیل اینکه نه تنها شما را خسته می کند بلکه نتیجه خوب و قابل قبولی را هم در پی ندارد. عملکرد شما هنگام انجام دو کار همزمان با هم کاهش پیدا می کند و به این صورت نه تنها زمان بیشتری را باید صرف انجام کارها کنید بلکه با افزایش خطاها ممکن است مجبور شوید یک کار را برای بار دوم تکرار کنید.

5. استراحت را فراموش نکنید:

در طول روز چند ساعت را برای استراحت طولانی و چند استراحت کوتاه برای پیاده روی یا مدیتیشن در نظر بگیرید. و بیش از حد توان خود کار نکنید!

6. کارهای شبیه به هم را دسته بندی کنید:

کارهای مشابه را دسته بندی کنید، تا بتوانید توان بازدهی را بیشتر کنید.

 

7. زمانی برای انجام کارهایی که عامل حواس پرتی هستند در نظر داشته باشید:

گوشی های موبایل از مهم ترین عوامل ایجاد حواس پرتی هستند.  اگر در طول روز چندین بار به توییتر، اینستاگرام و ایمیل خود سر می زنید، زمانی را برای انجام این کار در نظر بگیرید. رسیدگی به این امور هیچ ایرادی ندارد اما این ها می توانند حواس پرتی ایجاد کنند  و ما را از انجام امور مهم خود بازدارند.

8. برنامه ریزی هفتگی داشته باشید:

نمودار های هفتگی بصورت چاپی یا دیجیتالی برای خود تهیه کنید و یا از پلنرهای هفتگی حوض نقاشی استفاده کنید و فعالیت های شخصی و روزانه خود را پر کنید. زمان هایی را که در کارهای مختلف می توانند در آن انجام شود مشخص کنید تا برنامه منعطفی بتوانید داشته باشید. در این صورت می توانید بر اساس اولویت کارهای خود را در روزهای هفته جا به جا کنید.

9. برنامه بهینه داشته باشید:

برنامه خود را مرور کنید، وظایف و کارهایی که امکان ساده سازی دارند را پیدا کنید، تا با ساده سازی در زمان صرفه جویی کنید. برای مثال اگر روز سه شنبه خرید باید داشته باشید، می توانید به جای رفتن به بازار این کار را بصورت اینترتی انجام دهید.

10. زمان بندی کنید:

پس از بهینه سازی برنامه هفتگی خود، به جای برنامه ریزی ساعت به ساعت روز خود را به بازه های صبح، ظهر، عصر و سب تقسیم کنید. به این ترتیب اگر کاری در ساعت مقرر خود تمام نشد و یا یک موقعیت اضطراری به وجود آمد می توانید به برنامه خود پایبند باشید.

11. انعطاف پذیر باشید:

برنامه خود را برای یک الی دو هفته امتحان کنید و اگر لازم بود آن را تغییر دهید. ممکن است راه رسیدن به یک برنامه ایده آل برایتان طولانی باشد، پس صبور باشید!

نیازی نیست 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز را با برنامه پیش بروید، همواره زمان هایی را برای جبران عقب افتادگی و یا رسیدگی به امور پیش بینی نشده اختصاص دهید.

ابزارهای برنامه ریزی

در برنامه ریزی استفاده از ابزارهای برنامه ریزی می تواند کمک بسیار خوبی برای ایجاد انگیزه و اثربخش بودن برنامه باشد. استفاده از هایلایت و خودکار رنگی و نوشتن برنامه در دفتر برنامه ریزی می تواند یک روش بسیار عالی برای برنامه ریزی باشد.

اگر از جمله افرادی هستید که به استفاده از ابزار های دیجیتال برای برنامه ریزی علاقمند هستید می توانید از اپلیکیشن های برنامه ریزی و فایل های مربوط به نظم دهنده ها استفاده کنید.

اما استفاده از نسخه کاغذی همواره از گذشته بین افراد زیادی محبوب بوده است. چرا که قابلیت شخصی سازی دارد و می توان از قالب ها و دفترهای مختلف برای این کار استفاده کرد.

اگر شما هم علاقمند به برنامه ریزی درست و اصولی هستید، پیشنهاد تیم حوض نقاشی به شما استفاده از پلنر ها و تودو لیست های فانتزی می باشد.

کافیست به سایت حوض نقاشی در دسته محصولات مراجعه کنید تا پلنر مورد نظر خود  را انتخاب کنید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

    0