تفاوت دفتر نقاشی و دفتر طراحی چیست؟

تفاوت دفتر نقاشی و دفتر طراحی چیست؟

نقاشی از جمله هنرهایی است که سن و سال نمی شناسد، خرید دفتر نقاشی برای نقاشان اهمیت زیادی دارد. به همین سبب باید تفاوت بین دفتر نقاشی و طراحی را به خوبی بشناسیم و ملاک های انتخاب یک دفتر نقاشی یا دفتر طراحی ایده آل را بررسی کنیم.

چه کسانی به دفتر طراحی نیاز دارند؟

یکی از مهم ترین ابزارهایی که طراحان به آن نیاز دارند دفترهای طراحی است.

دانشجویان و هنرآموزان رشته های مختلف مانند: معماری، طراحی، نقاشی، طراحی دوخت و … از جمله افرادی هستند که به این دفتر  ها نیاز دارند. علاوه بر این ها، تمام علاقمندان به هنر، نقاشی  و طراحی با هر سن و سالی برای پیاده کردن ایده های نقاشی و طراحی خود نیاز به دفتر نقاشی و طراحی دارند.

سایز دفتر نقاشی و طراحی

دفترها بر مبنای استاندارهای تولید کاغذ تولید می شوند، دفترهای نقاشی در سایز های مختلف کاربردهای متفاوتی نیز دارند:

دفتر نقاشی سایز A4: برای دانش آموزان و دانشجویان رشته های هنری، که به فضای مناسب برای ارائه جزئیات نیاز دارندکاربرد دارد.

دفتر نقاشی سایز A3: برای طراحی پلان دانشجویان معماری کاربردی است، به این ترتیب فضای بیشتری برای رسم خواهند داشت.

دفتر نقاشی سایز A5:  این سایز دفتر برای اتود زدن الهامات ناگهانی بسیار مناسب است.

دفتر نقاشی سایز B5: برای دانش آموزان پایه های ابتدایی مناسب است. یک دفتر معمولی که نه خیلی کوچک است و نه خیلی بزرگ!

کاغذ

مهم ترین رکن انتخاب دفترهای طراحی و نقاشی در نوع کاغذ آن ها است. به این دلیل که هر کاغذی مناسب هر نوع نقاشی ای نیست.

کاغذهای دفترهای نقاشی به طور معمول همان کاغذ های 80 گرمی هستند، اما برخی دفتر های طراحی یا اسکچ کاغذ های متفاوت تری مانند کاغذ کارتریج، کاغذ آبرنگ و یا حتی کاغذ کاهی دارند. برخی نیز صفحاتشان شامل مقواهای نازک مشکی رنگ است.

کاغذ های نازک تر 80 و 100 گرمی برای طراحی و سیاه قلم و نقاشی های خشک کاربرد دارند.

اما برای نقاشی با آبرنگ، رنگ روغن، گواش، رنگ اکریلیک باید دفترهای با کاغذ های ضخیم تر انتخاب کنیم.

در ضخامت کاغذ ها، وزن کاغذ است که تاثیر گذار است، هرچه وزن کاغذ کمتر باشد نازکتر است و برعکس.

کاغذ های با ضخامت 200 گرم به بالا، گزینه های بهتری برای نقاشی هستند، مخصوصا که در بعضی از این کاغذ ها از یکنواختی سطح کم شده و یک بافت خاص سطح متفاوتی به کاغذ داده است، که برای طراحان و نقاشان حرفه ای بسیار پرکاربرد است.

کاغذ های با سطح پوشیده شده از آهار گلاتین، که ضد آب و شفاف است در دفترنقاشی های مناسب آبرنگ و انواع مقوا ها کاربرد دارد. در خمیر این دفتر ها، از پنبه به عنوان یکی از مواد اولیه استفاده می شود که کمک کند آب اضافی آبرنگ و سایر لوازم نقاشی تر زودار جذب شود و کاغذ چروک نخورد و عمر طولانی تری داشته باشد. این کاغذ ها نیز گزینه خوبی برای نقاشی با ماژیک، گواش و اکریلیک هستند.

بجز کاغذهای آهار دار، کاغذهایی با بافت یکنواخت و صیقلی که بافت کمتری دارند نیز می توانند انتخاب خوبی برای نقاشی با مدادهای طراحی، راپید و مداد رنگی باشند.

انتخاب کاغذ مناسب، دفتر نقاشی و دفتر طراحی بر اساس کاربردی که شما از دفترتان انتظار دارید متفاوت است. به طور کلی می توانیم کاغذ های نقاشی را به دسته های زیر تقسیم کنیم:

 

  • کاغذهای 80 گرمی
  • کاغذهای 100 گرمی (برای نقاشی خشک،طراحی و سیاه قلم)
  • کاغذ کاهی
  • کاغذ آبرنگ
  • کاغذ کرافت
  • کاغذ مشکی
  • کاغذ مرطوب
  • کاغذ کارتریج

صحافی دفتر نقاشی طراحی

صحافی دفترهای نقاشی موجود در بازار عموما صحافی چسبی است، اما انواع دیگر دوخت، منگنه و سیمی نیز می تواند برای دفترهای نقاشی کاربردی باشد.

اما صحافی دفترهای طراحی، بیشتر سیمی است. قابلیت باز شدن 180 درجه از جمله مزایای دفتر های طراحی سیمی است که امکان استفاده از کل صفحه را به کاربر می دهد. در فرم صحافی افقی ممکن است کمی دست اذیت شود و فضای کافی برای گردش دست وجود نداشته باشد، اما در صحافی عمودی این مشکل نیز رفع شده است.

جلد دفتر نقاشی

جلد دفتر نقاشی، کاور پوششی و محافظ نقاشی ها و طراحی ها می باشد، بنابراین اهمیت آن ها را دست کم نگیرید. هرچه جلد مقاوم تر و سخت تر باشد به همان اندازه هم محاظت بیشتری از صفحات نقاشی شما خواهد داشت.

علاوه بر این موضوع، جلد دفتر نقاشی شما، تکیه گاه مناسبی برای دست شماست. بنابراین اگر از تخت شاستی و برگه برای طراحی استفاده نمی کنید، دفترهای جلد سخت انتخاب مناسبی برای شماست.

بهترین جلد برای دفتر نقاشی به ترتیب: جلد پلاستیکی، جلد سخت و در نهایت جلد مقوایی است.

بهترین دفتر نقاشی برای دانش آموزان و کودکان

برای خرید دفتر نقاشی مناسب برای دانش آموزان، برای اینکه در میان مدل های متنوع این دفتر ها سر درگم نشید بهتر است به این موارد توجه کنید:

  • بهترین سایز دفتر نقاشی برای دانش آموزان B5؛
  • دفتر با برگه های تعداد کم انتخاب کنید، به این ترتیب قبل از خراب شدن جلد دفتر تمام می شود، برای کودکان سبک و قابل حمل هستند؛
  • دفاتر سیمی دست کودکان را اذیت می کنند، بهتر است از دفاتر ته چسب برای کودکان استفاده کنید؛
  • طرح های شاد و جذاب موجب ایجاد انگیزه در کودکان می شود؛
  • جلدهای مقوایی با ضخامت متوسط بهترین انتخاب برای دانش اموزان هستند؛
  • کاغذ های 80 گرمی، برای دفتر کودکان مناسب است. اما اگر فرزند شما مدام از پاک کن استفاده می کند یا مداد را زیاد فشار می دهد بهتر است از کاغذ های 100 گرمی استفاده کنید.

قیمت دفتر طراحی بر چه اساسی تعیین می شود؟

قطعا قیمت دفترها یک شاخص اصلی برای خرید آن ها می تواند باشد.

برای تعیین قیمت دفتر طراحی، عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند، تفاوت قیمت این نوع دفترها می تواند به دلیل گرم بالا یا گرم پایین بودن جنس کاغذ آن، نوع صحافی، جنس جلد و سایز آن ها باشد.

هر چه کیفیت کاغذی که مورد استفاده قرار گرفته، بهتر و گرماژ آن بالاتر باشد و ابعاد بزرگتری هم داشته باشد قیمت دفتر نیز بالاتر خواهد بود.

دفتر نقاشی و طراحی خوب از کجا تهیه کنیم؟

حال که ویژگی های یک دفتر طراحی و نقاشی خوب را به خوبی می شناسید، می توانید نوع دفتری که میخواهید را به راحتی تعیین کنید.

حوض نقاشی یک مجموعه پر از عشق و هنر است که علاقمندان به نقاشی و طراحی را به سوی خود فرا می خواند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود

    0